Informatie

Wachttijden

De actuele wachttijd is op dit moment 9 weken. Er is geen wachttijd tussen intake en behandeling. De wijze van verzekering of zorgverzekeraar heeft geen invloed op de wachttijd.

Wanneer je de wachttijd te lang vindt, kun je je zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Jouw zorgverzekeraar kan je ondersteunen bij het vinden van een andere zorgaanbieder.

Betalings­voor­waarden

Ben je niet in staat een gemaakte afspraak na te komen, bel, spreek voicemail in, sms of stuur een e- mail minimaal 24 uur van tevoren. Doe je dit niet, dan ben ik genoodzaakt om €65 in rekening te brengen. Deze factuur wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar.

Privacybeleid

Informatie delen met ...

Huisarts/verwijzer

Alleen met toestemming mag ik informatie verstrekken aan de huisarts/verwijzer of eventueel aan een behandelaar naar wie ik doorverwijs. Het kan bijvoorbeeld gaan om informatie over doorverwijzing of een rapportage. Het gaat dan om relevante gegevens uit het dossier. Telkens als er daadwerkelijk informatie wordt gedeeld, zal ik opnieuw om toestemming vragen, zodat je weet welke informatie ik met welke doel deel en met wie. Als je toestemming geeft voor of bezwaar maakt tegen het geven van informatie aan de huisarts, dan maak ik daarvan een notitie in het dossier. Bij bezwaar zal ik de informatie niet verstrekken.

Zorgverzekeraars

  • Ik ben wettelijk verplicht om een aantal persoons- en behandelgegevens vast te leggen. Een deel van deze gegevens komt ook op de rekening voor de zorgverzekeraar te staan (zoals naam, adres, woonplaats, bsn). Met ingang van 2022 ben ik ook verplicht om de zorgvraagtypering (zie onder) vast te leggen en op de rekening naar de zorgverzekeraar te vermelden. Als je hier bezwaar tegen hebt, kun je een privacyverklaring ondertekenen. 
  • Voor sommige behandelingen heb je -op grond van de polisvoorwaarden van de zorgverzekering- alleen recht op een vergoeding als de zorgverzekeraar hier vooraf toestemming voor heeft gegeven. Dit wordt ook wel een machtiging genoemd. In die gevallen kan de zorgverzekeraar mij om informatie vragen over de diagnose. Als je bezwaar hebt tegen deze informatieverstrekking, kun je dit kenbaar maken door het ondertekenen van een privacyverklaring. Dit kan wel tot gevolg hebben dat de zorgverzekeraar geen machtiging geeft en dus dat de behandeling niet wordt vergoed. 
  • Zorgverzekeraars mogen controleren of mijn administratie op orde is en de rekeningen kloppen. Bij een controle vraagt een zorgverzekeraar soms om informatie of inzage in het dossier. Ik ben verplicht hieraan mee te werken, maar alleen als aan een aantal strikte voorwaarden is voldaan die wettelijk zijn vastgelegd. In die gevallen is toestemming niet vereist; ik zal hierover wel vooraf informeren.

Nederlandse Zorgautoriteit

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) ontvangt twee soorten informatie.

  • Enerzijds gegevens over declaraties in de ggz. Deze ontvangt zij via Vektis, de organisatie die landelijk gegevens van zorgverzekeraars verzamelt. Deze gegevens betreffen per 2024 de zorgvraagtypering zoals die op de factuur vermeld staat (de hoofdgroep diagnose en het gb-ggz profiel ontvangt de NZa met ingang van 2024 niet meer). De gegevens over de zorgvraagtypering zijn van belang voor het volgen van ontwikkelingen in de zorg. Als u de bovengenoemde privacyverklaring heeft ondertekend, verstrek ik deze gegevens niet aan uw zorgverzekeraar en komen ze dus ook niet bij de NZa terecht.
  • Daarnaast dien ik mogelijk de gegeven antwoorden op de HoNOS + vragenlijst (op basis waarvan de zorgvraagtypering wordt vastgesteld) rechtstreeks aan te leveren bij de NZa. Voor de periode juli 2022-juli 2023 heeft de Autoriteit Persoonsgegevens toestemming aan de NZa gegeven om deze gegevens te verzamelen. Voor de periode daarna wachten we opnieuw op toestemming van de Autoriteit Persoonsgegevens. Deze gegevens worden gebruikt om het systeem van zorgvraagtypering verder te valideren en te verfijnen. Hiervoor geldt dat, als u hiertegen bezwaar heeft, u de bovengenoemde privacyverklaring kunt ondertekenen. Ik verstrek deze gegevens dan niet.

Het dossier

Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat ik als behandelaar een digitaal dossier aanleg. Dit betekent dat ik vanaf het moment van aanmelding gegevens hierin noteer. Het gaat om gegevens over de gezondheid, bijvoorbeeld de voorgeschiedenis en verslagen van gesprekken. Maar ook om administratieve gegevens, zoals naam, geboortedatum, adres en telefoonnummer. Als zorgverlener ben ik verplicht om de identiteit vast te stellen en het burgerservicenummer (bsn) te noteren. 

Ik bewaar in het dossier ook de voor de behandeling noodzakelijke gegevens die ik via andere zorgverleners heb gekregen, zoals de verwijsbrief van de huisarts of informatie van een andere behandelaar.

Beveiliging van het dossier

Ik heb alle wettelijk verplichte maatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat de gegevens veilig worden opgeborgen en dat deze niet verloren raken of in onbevoegde handen vallen. Mochten er toch gegevens lekken of zoekraken, dan ben ik verplicht dit te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens en passende maatregelen te nemen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Ik zal je dan ook op de hoogte stellen.

Toegang tot het dossier

Alle personen in de praktijk die bij de behandeling betrokken zijn, hebben toegang tot het dossier. Dit geldt ook voor de collega die mij vervangt bij afwezigheid wegens ziekte, vakantie of om andere redenen. Zij zijn net als ik gehouden aan het beroepsgeheim. Het dossier wordt alleen ingezien voor zover dit nodig is om van goede zorg te voorzien.

Zorgvraagtypering en andere vragenlijsten

Ggz-aanbieders zijn wettelijk verplicht om een zorgvraagtypering te doen. Hiervoor gebruik ik de HoNOS+-vragenlijst. Daarnaast kan ik, als dit in de behandeling past, aan het begin, tussentijds en aan het eind van de behandeling vragen om digitaal een vragenlijst in te vullen. Deze informatie komt in het dossier. Met deze gegevens kan ik het verloop van de behandeling nauwkeurig volgen.

Visitatie

Eens in de vijf jaar vindt er in mijn praktijk een interne kwaliteitscontrole plaats, visitatie genoemd. Dit gebeurt door collega’s die net als ik een beroepsgeheim hebben. Ik geef deze collega’s alleen inzage in het dossier als daar desgevraagd toestemming voor is gegeven. Zonder toestemming mogen de visiteurs het dossier alleen inzien nadat ik alle gegevens heb verwijderd waaruit de identiteit blijkt.

Intervisie, supervisie of consultatie

In het kader van intervisie, supervisie of consultatie maak ik alleen gebruik van gegevens waaruit de identiteit niet af te leiden is.

Derden

Mochten andere personen of instanties informatie vragen over de behandeling, dan ben ik niet verplicht die te geven. Ik heb er in ieder geval gerichte toestemming voor nodig en zal vooraf doornemen om welke informatie het gaat en voor welk doel deze wordt gebruikt. Denk aan een verzoek van een bedrijfsarts, een arbeidsongeschiktheidsverzekeraar of een letselschadeverzekeraar. 

Als je mij toestemming hebt gegeven, dan maak ik daarvan een notitie in het dossier. Bij bezwaar zal ik de informatie niet verstrekken. In mijn rol als (voormalig) behandelaar mag ik alleen feitelijke informatie geven, zoals gegevens over de diagnose en de duur van de behandeling. Ik mag bijvoorbeeld geen verwachtingen of vermoedens uitspreken noch oordelen geven voor een ander doel dan een zorgdoel, bijvoorbeeld een materieel of juridisch doel. 

Ook als je toestemming geeft om informatie aan een derde te verstrekken, moet ik een eigen afweging maken of dit gezien mijn beroepsgeheim geoorloofd is. Ik kan dan alsnog besluiten om geen informatie te verstrekken als dit naar mijn oordeel de behandeling kan tegenwerken of schadelijk kan zijn.

Bewaartermijn van het dossier

Als de behandeling is afgerond, wordt het dossier ten minste 20 jaar bewaard. Als je het dossier wilt laten vernietigen (zie hieronder) dan kan de bewaartermijn korter zijn.

Recht op vernietiging

Je kunt schriftelijk verzoeken (een deel van) uw gegevens uit het behandeldossier te laten vernietigen. Ik reageer dan binnen een maand op het verzoek. Als het onmogelijk blijkt om binnen die termijn aan het verzoek te voldoen, zal ik dat laten weten. In dat geval is twee maanden uitstel mogelijk. 

Het voorgaande geldt alleen voor de gegevens uit het behandeldossier. Voor de gegevens in mijn administratie (factuur, declaratiesysteem) geldt dat ik deze vanwege fiscale wetgeving en controles door zorgverzekeraars langer moet bewaren.

In een aantal gevallen kan ik op grond van de wet weigeren aan het verzoek te voldoen; ik zal u dan uitleggen waarom.

Veilige communicatie

Om buiten de afgesproken behandelsessies om veilig met elkaar te communiceren, raad ik aan om geen persoonlijke informatie rondom de behandeling naar mij te e-mailen en smsen. Dat kan alleen als de verbinding is beveiligd. Ik gebruik hiervoor een beveiligd e-mailprogramma (Zivver). Voor meer informatie over de privacy van uw gegevens verwijs ik je naar het privacystatement op mijn website.

Tarieven & vergoedingen

Verzekerde zorg
Vrijwel alle psychologische behandelingen voor volwassenen worden vergoed vanuit de basisverzekering van de Zorgverzekeringswet (als generalistische basis-ggz). De behandeling wordt alleen vergoed met een geldige verwijsbrief van de huisarts. Ook moet er sprake zijn van a) een psychische stoornis die onder de verzekerde zorg valt (dit wordt bepaald door het Zorginstituut Nederland), en b) van een toegestane therapie (dit wordt bepaald door Zorgverzekeraars Nederland).

In één of enkele gesprekken stel ik als behandelaar vast of er inderdaad sprake is van een stoornis waarvan de behandeling wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Mocht er toch geen sprake zijn van een stoornis, dan worden de eerste diagnostische consulten nog wel vergoed.

Ploegmakers Psychologie heeft in 2024 en 2025 met alle Zorgverzekeraars contracten.
Mijn praktijk stuurt de facturen rechtstreeks naar de zorgverzekeraar. De vergoeding is in natura: de zorgverzekeraar betaalt de factuur direct aan de behandelaar. Deze nota’s kunnen door de zorgverzekeraar met het (verplicht en eventueel vrijwillig) eigen risico worden verrekend, als dat nog open staat.

Tarieven
De maximumtarieven van deze zorgprestaties worden elk jaar vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Het tarief per consult wordt bepaald door het type consult en de duur daarvan. Mijn praktijk rekent de volgende tarieven voor de meest voorkomende consulten:

Consult diagnostiek vanaf 60 minuten €183,44
Consult behandeling vanaf 45 minuten €135,89
Consult behandeling vanaf 60 minuten €161,46

Ik declareer volgens het principe van ‘planning=realisatie’. Dit wil zeggen dat het tarief bepaald wordt door de tijd die in de agenda wordt gereserveerd, tenzij de duur van de sessie meer dan een kwartier afwijkt. 

Onverzekerde zorg voor volwassenen
Ook als er geen sprake is van verzekerde zorg, kan in overleg met mij er toch voor behandeling worden gekozen. De kosten van deze behandeling zijn dan geheel voor eigen rekening. Voor deze consulten brengt de praktijk het zogenoemde ‘niet basispakketzorg consult’ in rekening, tegen een tarief van €161,46 per 60 minuten bestede tijd. Dat is zowel de tijd die ik in gesprek ben én de tijd die nodig is voor de zorgvuldige voorbereiding van de gesprekken en de vereiste verslaglegging. Voor onverzekerde zorg is een verwijzing van de huisarts niet nodig. 

Klachten­­regeling

Mocht er een klacht zijn over de behandeling of omgang, dan hoor ik dat graag. Ik zal dan proberen er samen uit te komen en een oplossing te bedenken. Wanneer er onvrede blijft bestaan, is het mogelijk om beroep te doen op een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Deze kan adviseren hoe de klacht het beste besproken kan worden. Dit kan ook het advies inhouden om de klacht aan een externe instantie voor te leggen, zoals het tuchtcollege voor de gezondheidszorg. Je kunt terecht bij de klachtenfunctionaris van de landelijke vereniging van vrijgevestigde psychologen & psychotherapeuten (LVVP).

Voor meer informatie zie de LVVP-klachtenregeling.